Klaarzetten

Organisatie

  • De kinderen werken alleen bij een muur.
  • Alle kinderen hebben racket en bal.


Arrangement

  • 1 klein tennisveld;
  • 4 ballen;
  • 4 rackets;
  • 4 pylonen;
  • 4 turnmatjes.

Opdracht

Doel

  • Ontwikkelen van de basisslagen (forehand en backhand).
  • Ontwikkelen van de hoogtecontrole over de balbaan.
  • Inschatten van een aankomende bal (timing).

Slaan tegen de muur

  • Alle kinderen beginnen bij hun pylon, die drie meter van de muur staat.
  • Met een forehand of backhand proberen de kinderen de bal tegen de muur te slaan (boven een lijn of staande matjes).
  • De bal die terugkaatst van de muur probeert het kind tegen te houden met het racket en begint opnieuw.

Tips

  Wat zie je? Wat doe je
Loopt 't Is de bedoeling niet duidelijk? Geef nog een voorbeeld.
Lukt 't bijna Lijkt de slag niet op een forehandbeweging? Laat het racket korter vasthouden.
  Is het moeilijk om boven de rand van de mat te slaan? Schenk nog niet teveel aandacht aan de mat of laat er tegenaan slaan.
Lukt 't beter Gaat de oefening goed? Vergroot de afstand.
Leeft 't Zijn de kinderen toe aan een nieuwe uitdaging? Tel hoe vaak de bal boven de mat komt.
Loopt 't   Een slow motion voorbeeld en de demonstratie van accenten kan goed helpen.
Lukt 't bijna   Geef een duidelijk bewegingsvoorbeeld.
Lukt 't beter   Probeer de bal die terugkomt direct nog een keer tegen de muur aan te slaan.
Leeft 't   Tel hoeveel keer de bal tegengehouden kan worden.